Finišujeme pokrytí metra LTE a 5G signálem

Finišujeme pokrytí metra LTE a 5G signálem

Jedete po eskalátorech dolů do metra a v ruce máte mobil. Zrovna hraje váš oblíbený tým zápas a nechcete o nic přijít. Zavřou se dveře soupravy a místo gólu vidíte jen kolečko loading. Něco takového se vám už v Praze stane málokde. I díky CETINu je většina metra pokrytá LTE nebo 5G signálem. A do konce roku budeme mít hotovo všude, kde to jde. Zajímá vás, jaká k tomu vedla cesta? Přečtěte si celý článek. 

Jak to všechno začalo?
Psal se rok 2004 – jen pro připomenutí, v té době byl v kinech trhákem Harry Potter a vězeň z Azkabanu, Česká republika vstoupila do Evropské unie a pražské metro bylo pokryté jen GSM signálem. Mluvíme ještě o síti druhé generace. 

Do pohybu se pak věci (a nemyslíme soupravy metra) daly zase v roce 2018. Spojili jsme síly s operátory (T-Mobilem, Vodafonem, O2)  a pražským dopravním podnikem. Plán zněl jasně – pokrýt metro LTE (4G) signálem. 

Dali jsme se do práce a do konce letošního roku budeme mít pokryto 59 zastávek. Stanice Jiřího z Poděbrad se z důvodu rekonstrukce, kterou provádí DPP, zatím odkládá. Všechny nově pokryté úseky budou mít i 5G. Dokončit nám jich zbývá ještě 13.  Počítáme-li i nutnou modernizaci úseku Dejvická – Nomocnice Motol. Tam sice již zákazníci LTE signál najdou, a to včetně tunelů, ovšem pomocí starého  tzv. „repeaterového“ systému.

Pod zemí jsme noční tvorové 
Veškeré práce na budování LTE sítě probíhají v noci při pravidelných výlukách metra, které trvají asi tři hodiny. Pod pražskými ulicemi pracovalo při největším vytížením až sedmdesát techniků. Běžně vše zvládáme i v podstatně menším týmu. Na vybudování LTE v jedné zastávce stráví technici minimálně padesát hodin, pokrytí tunelu mezi dvěma stanicemi v obou směrech zabere přibližně dva měsíce. Vždycky záleží na délce trasy. Jen pro zajímavost – nejkratší úsek mezi Muzeem a Hlavním nádražím měří asi 315 metrů, a naopak nejdelší spojuje Nádraží Holešovice a Kobylisy. Dlouhý je 2 748 metrů. Zde jsme přemýšleli o tzv. „tunelové stanici“, ale nakonec se ukázalo, že pokrytí v tunelu je kvalitní, a nemusíme se do tak náročné investice pouštět. 

Do tunelů technici instalují vyzařovací kabely o průměru asi pět centimetrů. „Celý proces je náročný. Napřed prohlídka, pak vznikají návrhy, které musejí projít schvalovacím procesem na úrovni plánování všech tří operátorů a dopravního podniku. Poté se zpracovávají připomínky, metro se znovu prochází, připravuje se druhý návrh. Je tam poměrně hodně složitých kroků. Od první obchůzky až po získání stavebního povolení nám uběhne deset měsíců. Není to tedy jen o instalaci kabelu,” vysvětluje projektový manažer pro výstavbu mobilní sítě a pokrytí v metru Lubor Mařík. 

Určité zjednodušení je na nejnovějším úseku A – Nemocnice Motol. Tam LTE instalovali už během výstavby. 5G tam ještě technici přidají. Technologie 2G, LTE a 5G bude v celém metru.

Technika je podobná jako nad zemí
Z pohledu umístění samotné BTS (zvané také RRU hnízdo – řídicí karta vysílací RRU jednotky) není technika nad zemí a pod ní moc odlišná. Hlavní rozdíl je v konfiguraci. „Stanice jsou podobné tomu, co vidíte na střechách domů, jen v metru jsou významné vnitřní rozvody. Na všechno musí být povolení, protokol technického ředitele, certifikace. Ve velkém měřítku se pochopitelně dbá také na požární bezpečnost,“ popisuje Mařík.